Alla inlägg under juli 2011

Av Elin - 30 juli 2011 08:51

Maken har åkt till Malmö med djurgårdskompisarna och jag och barnen har två dagar för oss själva. Helt för oss själva verkar det som eftersom alla är bortresta eller har andra planer. Helt ok för mig men Alicia klättrar på väggarna. Hon har helt plötsligt blivit väldigt beroende av kompisar. Nu kunde vi ju göra något kul som att gå på Skansen eller så men med en lillebror som Anton gör man inte det på en vuxen. Hans rymmartendenser förfinas hela tiden så han kräver punktmarkering... Han är verkligen helt obekymrad om att han tappar bort oss. Jag gissar att vi får sysselsätta oss här hemma eller möjligtvis på någon lekpark. Dagens första uppgift blir i alla fall att åka och köpa lördagsgodis. Alicia vill väldigt gärna åka i nonnos lastbil där jag klämt in båda bilbarnstolarna så det får väl bli ett äventyr i sig  .

Av Elin - 28 juli 2011 14:08

Dagarna flyger förbi. Snart är sommarlovet över. Vi fixar och donar. Ett dörrhål har försvunnit och nu är den nya väggen grundmåad. Imorgon ska den bli vinröd och sedan är det bara att se fram emot att hämta den nya, stora och väldigt mysvänliga soffan. Stefan har kärrat massor med jord från framsidan. Nu ska vi bara fundera ut hur vi ska ordna det på bästa sätt så vi får en ordentlig gräsmatta på baksidan.


Vi har varit i Furuvik med storebror och igår var jag och Alicia inne i stan. Vi fick en specialvisning av riksdagen av Camilla vilket var mycket uppskattat. Hon berättade stolt på vägen hem om allt hon sett. Ibland undrar jag om det kan vara så att min 5-åriga dotter har bättre koll på vissa saker än mina 16-åriga elever.... Lärarbarn, redan skadad  .


Jag kämpar på med löpningen men det är inte speciellt kul. Ok, jag känner mig nöjd efteråt men jag fattar inte att så mnga människor lovordar denna "sport". Jag ser dock framför mig hur jag någon gång i framtiden flyger fram och njuter av att tillryggalägga en mil (asflabb!). 

Av Elin - 23 juli 2011 19:23

Jag sitter på altanen och längtar efter ett glas rött vin, men vi har inget... . Det har varit en konstig dag med alla nyheter från Norge samtidigt som vi varit och köpt eller i alla fall beställt soffa och Stefan har satt igen ett av dörrrhålen mellan hallen och vardagsrummet. 

Det som hänt i Norge är verkligen vidrigt, så totalt meningslöst. På något sätt hade det varit mer begripligt om det hade funnits ett tydlig syfte bakom dådet men det verkar ha varit en galning med ett otydligt syfte. Det går ju aldrig att försvara ett terrordåd men ibland är det ändå förståeligt. Det här känns dock helt vrickat. Sen är det vårt grannland som drabbats. Liknande saker händer i princip dagligen i länder som Irak men då reagerar vi inte så mycket men det kanske inte heller är så konstigt. Människor svälter till döds i Afrika men det bryr vi oss inte heller så mycket om. Nu har många av oss ett tänt ljus för offren i Norge och vi har märkt våra profilbilder på facebook med norska flaggan som ett tecken på sympati. Och jag känner verkligen sympati, samtidigt som jag ändå är glad eller tacksam över att det ändå var där och inte här.... Människan är konstig och ändå väldigt rationell. Vi tänker naturligtvis i första hand på dem som är oss närmast. 


När Alicia kom hem från kompisen och såg det stängda dörrhållet började hon gråta. Nu kan inte hon och lillebror längre jaga varandra runt runt. Jag kände verkligen med henne för jag och Stefan brukar sitta efter maten och le åt dem när de springer runt och skrattar så de kiknar. Men det kommer att bli bra med den nya soffan som hela familjen kan mysa i! Den levereras redan om en vecka så vi kommer inte att hinna få ordning helt med spackel och målnig men det blir så småning om. Har inte bestämt färg ännu men kom gärna med förslag. Resten av rummet är ju tapetserat i en beige nyans och soffan är svart. Stefan säger att väggen ska vara vit, jag funderar på en starkare färg, kanske turkose? 


Löprundan var tung idag men jag tog mig runt och det är väl i alla fall något.

Av Elin - 21 juli 2011 10:18

Det regnar ute, men jag har faktiskt sol i sinnet! I eftermiddag ska vi äta middag hos min kompis Camilla i hennes nya lägenhet. Imorgon ska jag och Alicia hälsa på Katarina och i helgen kommer förhoppningsvis Maria med familj hit. Jag saknar verkligen mina vänner så det känns som bra dagar framöver, oavsett vädet. Ett antal vänner kvar dock, som jag vill träffa men jag får jobba på det. I veckan som kommer ska vi åka till Furuvik någon dag och min storebror ska följa med, mys!


Någon som vill se hur jag bodde som barn?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-osterbybruk-osthammars-kommun-malmvagen-7-2180395

Kolla in länken, ok, något ombyggt sedan mamma och pappa sålde 2003 men känslan är ändå densamma och en del ser exakt ut som förr, hallen, öppna spisen osv... Vill ni skänka mig pengarna till huset skulle det uppskattas  . Tänka att kunna åka "hem" igen!


Sitter vid köksbordet i löparkläderna nu och väntar på att maken ska ledsna på att gräva så att jag kan ut och springa! 

Av Elin - 20 juli 2011 19:54

Det är en evighet sedan jag bloggade. Jag har verkligen tagit sommarledigt och inte haft koll på mycket mer än min familj. Så fantastiskt skönt. Nu har mer än halva sommarlovet passerat och som vanligt sätter ångesten in. Snart ska man in i träsket igen, jobba, jobba, hämta och lämna på dagis, skynda, skynda. Inte så att jag inte trivs på mitt jobb, för det gör jag. Jag har fantastiska elever och kollegor men jag uppskattar verkligen den här lunken jag kommer in i då jag är ledig. Inga tider att passa, ta dagen som den kommer, ingen stress eller dåligt samvete för att jag inte hinner vara med barnen. Vi har varit tre veckor uppe i bergen i Italien och där kommer jag in i denna underbara lunk in absurdum och det är verkligen det jag älskar med vårt älskade Italien. Nästa år hoppas jag på uppemot fem veckor på berget, men det hänger naturligtvis på alla andra intressenters önskemål....


Ikväll är Daniel, Alicias fantastiske gudfar, här hos oss. Han håller hov i Alicias rum. Ungarna älskar honom verkligen. Vi har ätit god middag och god efterrätt. Det är dags att ta tag i viktminskningen igen. Jag har gått upp ett kilo i Italien och sommarmålet var att stå på +/- 0 så nu får jag skärpa mig! Jag har inhandlat löparskor och ska se till att komma igång med löpningen för första gången på typ 20 år. Jag sprang några gånger i Italien och har nu varit ute två gånger sedan jag kom hem. Målet är varannan dag tills jag utan större problem kan springa ca 4 km. Sen ska jag naturligtvis förnya kortet på bästa Träningshus1 och fortsätta med spinning och styrketräning. Ni lär få fortsätta följa kampen här på bloggen. Åtta kilo kvar och jag ska flyga fram i spåret   

Presentation


Jag heter Elin, är 40 år. Jag är gymnasielärare, har två barn och är gift. Jag bor i ett hus utanför Stockholm.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Elins gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards